Kp 115, hadith nr. 1

Hadith nr. 1

Profeten Muhammed – måtte Allahs velsignelse være med ham og hans familie – sa:

Den som på Fitr-dagen ber fire bønnsykluser etter imamens bønn og leser i første syklus Sabh Esm Rabik al-Ala vil være lik den som har lest alle bøker, hver bok Allah har åpenbart. Hvis han så leser i andre syklus surat al-Shams vil han få belønninger lik antall av det som solen skinner på. Hvis han så leser i tredje syklus va al-Doha vil han få belønning lik den som har mettet, salvet og renset alle nødlidende. Hvis han så leser i fjerde bønnsyklus surat al-iklas tretti ganger vil Allah tilgi for ham femti års last av fremtidige synder og femti års last av fortidige synder.

Forfatteren av boken – måtte Allah vise ham nåde – kommenterte denne beretningen som følgende:

Måtte Allah støtte meg! Jeg vil bare si at denne belønningen gjelder for den som hans bønnleder ikke tilhører hans trosretning. Derfor forretter han bønn med ham pga. taqiyah. Deretter så forretter han disse fire bønnsykluser for Id-dagen. Hvis hans bønnleder var imamen utvalgt av Allah, som mennesker må adlyde og han forretter bak ham id-bønnen kan han ikke forrette en ny bønn til solen går ned. Samme gjelder hvis hans bønnleder støttet hans trosretning, men tilhørte ikke imamene som det er obligatorisk å adlyde. Hvis han leder ham i bønn kan han ikke forrette en ny bønn til solen går ned. Det som er skråsikkert er at det er ingen bønn som kan gjennomføres i forbindelse med Id-dagene, med mindre det er en bønnleder, en imam. Likevel er det ikke problematisk om noen ønsker å be alene. Det som kan være bekreftelse for dette er beretningen til Muhammed ibn al-Hassan, som fortalte at hans fortellerrekke fortalte at Zurarah sa:

Imam al-Bakir (fvmh) sa:

Den som ikke forretter felles bønn med bønnlederen i løpet av Id-dagen vil det ikke beregnes for ham som å ha forrettet bønn, men han trenger ikke å ta igjen bønnen.

حدثنا محمد بن إبراهيم قال حدثنا عثمان بن محمد وأبو يعقوب القزاز قال حدثنا محمد بن يوسف إملاء قال حدثنا محمد بن شيث قال حدثنا عاصم ابن عبد الله النخعي عن إسماعيل بن أبي عن سليمان التيمي عن أبي عثمان النهدي عن سلمان (ره) قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله من صلى أربع ركعات يوم الفطر بعد صلاة الإمام يقرأ في أولهن سبح اسم ربك الأعلى فكأنما قرأ جميع الكتب كل كتاب أنزله الله عز وجل، وفي الركعة الثانية والشمس وضحيها فله من الثواب ما طلعت عليه الشمس، وفي الثالثة والضحى فله من الثواب كأنما أشبع جميع المساكين ودهنهم ونظفهم، وفي الرابعة قل هو الله أحد ثلاثين مرة غفر الله له ذنب خمسين سنة مستقبلة وخمسين سنة مستدبرة.
قال محمد بن علي مؤلف هذا الكتاب (رض): أقول في ذلك وبالله التوفيق، ان هذا الثواب هو لمن كان إمامه مخالفا لمذهبه فيصلي معه تقية ثم يصلي هذه الأربع ركعات للعيد فاما إذا كان الامام إماما من الله عز وجل واجب الطاعة على العباد فصلى خلفه صلاة العيد لم يكن له أن يصلي بعد ذلك صلاة حتى تزول الشمس وكذلك من كان إمامه موافقا لمذهبه ان لم يكن مفروض الطاعة صلى معه العيد لم يكن له أن يصلي بعد ذلك صلاة حتى تزول الشمس والمعتمد انه لا صلاة في العيدين إلا مع الامام فمن أحب أن يصلي وحده فلا بأس وتصديق ذلك ما حدثني به محمد بن الحسن قال حدثنا الحسين بن الحسن بن أبان عن الحسين بن سعيد عن ابن أبي عمير عن ابن أذينة عن زرارة عن أبي جعفر عليه السلام قال: من لم يصل مع الامام في جماعة يوم العيد فلا صلاة له ولا قضاء عليه

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *